هیئت مجازی کتاب

هیئت مجازی کتاب

پیام های کوتاه

بایگانی

آخرین نظرات

  • ۲۷ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۴۵ - پریسا نامجو
    عالی..
  • Cougar

    متن تصویر

  • Lions

    متن تصویر

  • Snowalker

    متن تصویر

  • Howling

    متن تصویر

  • Sunbathing

    متن تصویر

یک لرن مرجع تخخصی وبلاگ نویسان

يكشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۶:۰۰ ب.ظ

۱

پیشوای شهید

يكشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۶:۰۰ ب.ظ

معرفی توسط وبلاگ...رجعت صدر


"ان للحسین فی بواطن المؤمنین معرفه مکتومه - پیامبر اکرم (ص)"


این کتاب،کتابی ست با حرف های تازه از واقعه عاشورا برای نسل نوجوان.

آیت الله سید رضا صدر(ره) ، فرزند ارشد آیت الله سید صدر الدین صدر(قدس سره)، برادر بزرگ امام موسی صدر هستند که اگر چه نسبت به برادر کوچک تر، تفکراتی سنتی دارند، ولی نگاه ایشان به حوادثی مثل عاشورا، پر از حرف های تازه ای است، که من در جایی جز در اندیشه خاندان صدر ندیده و نخوانده ام.

پیش از همه کتیبه اول کتاب، توجه انسان را به خود جلب می کند:
"تقدیمی:
آیا نویسنده‌اش سعادتی دارد که نوشته‌اش را نهمین‌زاده حسین (ع) بپذیرید؟
سیدرضا صدر - ۱۳ صفر ۱۳۹۷- ۱۲ بهمن ۱۳۵۵
"

بعد نویسنده از همان سطر های ابتدای کتاب، پیش زمینه های ذهنی جوانان را از قیام عاشورا به چالشی اساسی می کشد؛ حرف های عجیبی که شاید در نگاه اول، کمی متفاوت و حتی منتقدانه باشد:

در "راهی که حسین علیه السلام  پیمود" می خوانیم:
«راهی را که حسین علیه السلام پیمود، گروهی انقلابی اش می خوانند و حسین علیه السلام را رهبر انقلابی می دانند. کسانی آن را کوششی برای گرفتن حکومت می گویند و حسین علیه السلام را جویای قدرت پندارند. چپ گرایان از گروه نخستین بشمارند و راست گرایان را باید در زمره گروه دوم قرار داد...»

بدین ترتیب آیت الله سید رضا صدر، قشرها و نگاه هایی را به جوانان معرفی می کنند که اگر چه همه از عاشورا و کربلا دم می زنند، ولی نوع نگاهشان به این حادثه غلط و مخالف یکدیگر است و بعد در بخش های مختلف نویسنده شرح می دهد که:

-          چرا ما قیام حسین علیه السلام را انقلاب و حضرتش را انقلابی نمی دانیم؟

-          چرا قیام حسین علیه السلام کوششی برای به دست آوردن قدرت نیست؟

بدین ترتیب ما با تفکر جدید و نوینی از قیام عاشورا مواجه می شویم...آیت الله صدر (ره) سرآغاز کتاب را از سال ها پیش از قیام عاشورا(نه انقلاب عاشورا) آغاز می کنند و چهره ها و حوادث تاثیر گذار در این واقعه را به نوجوانان معرفی می کنند: معرفی اعراب، اسلام، قریش، یهود، صحابه، منافقان، مسئله خلافت، امامت...شخصیت هایی چون: خلفای راشدین، معاویه، یزید

زندگی امام حسن علیه السلام و زندگی امام حسین علیه السلام.

و با این مقدمه نویسنده وارد شرح حادثه عاشورا می شود، بدنه اصلی کتاب پیشوای شهیدان شامل سه بخش است:
بخش نخست: شهادت و جهاد- که به آغاز رسمی نهضت عاشورا با معرفی مفهوم شهادت، راز شهادت...تا خاکسپاری شهدای کربلا می پردازد.

بخش دوم: اسارت- آیت الله صدر نیز همچون امام موسی صدر به این بخش از واقعه عاشورا، عنایتی ویژه داشته، و وقایع کاروان اسرا را از حرکت از کربلا تا بازگشت به مدینه به دقت توصیف کرده اند.

بخش سوم: شهید و شهادت- به معرفی شهدای برجسته واقعه کربلا پرداخته است و آن چه مورد توجه است این که آیت الله صدر، در این حوزه هم نگاهی تازه به شهدای دشت کربلا داشته اند؛ ایشان ضمن این که پیشگامان این قیام، پیش از واقعه عاشورا مثل مسلم، قیس را از قلم نینداخته اند، به مقایسه شخصیت های هر دو سپاه پرداخته اند، مثلا:

عباس ابن علی و عمر ابن سعد
زهیر و عبید
حر و ضحاک
و از دیگر سو، تساوی و گستردگی قیام عاشورا و شهادت را از دیدگاه: زن و مرد، نژادهای؛ ترک و پارس و سیاه و سپید، سن و سال و پیر و جوان و حتی کودک، گمنامی و شهرت، صحابیان و انصار بررسی کرده اند.

پیشوای شهیدان- اگر چه ممکن است در نگاه اول کتابی حجیم و سنگین به نظر بیاید، ولی مطالعه آن می تواند همه ابهامات و سوالات یک نوجوان را در مورد حادثه پاسخ گوید و راهی و اندیشه ای درست را در ذهن نورس و کنجکاو ایشان پایه گذاری کند.


شناسنامه کتاب:

مؤلف: آیت الله سید رضا صدر(ره)

به اهتمام: سید باقر خسروشاهی

ویرایش: دوم

چاپ یازدهم: ۱۳۹۱

نشر: مؤسسه بوستان کتاب http://bustanekatab.com

بها: 9000 تومان

تعداد صفحه:444

نظرات  (۱)

سلام
ماشاالله به وبلاگ رجعت صدر! چقدر این مدت کتاب معرفی کردند .
دست شما درد نکنه.
پاسخ:
بله
ما هم ازشون ممنونیم.
توفیقاتشون روز افزون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">