هیئت مجازی کتاب

هیئت مجازی کتاب

پیام های کوتاه

بایگانی

آخرین نظرات

  • ۲۷ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۴۵ - پریسا نامجو
    عالی..
  • Cougar

    متن تصویر

  • Lions

    متن تصویر

  • Snowalker

    متن تصویر

  • Howling

    متن تصویر

  • Sunbathing

    متن تصویر

یک لرن مرجع تخخصی وبلاگ نویسان

يكشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۰۱ ق.ظ

۹

جمجمه ات را قرض بده، برادر...

يكشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۰۱ ق.ظ

معرفی کتاب این هفته مهمان وبلاگ بخاری...

+ «جمجمه ات را قرض بده، برادر» نوشته مرتضا کربلایی لو....

خود نویسنده اول کتاب عنوان کرده که این کتاب اولین و جدی ترین رمان او درباره جنگ است. انتشارات عصر داستان برای این کتاب سنگ تمام گذاشته و مجید زارع  این به نظر من بهترین طراح گرافیک برای کتابهایی که دیده ام  به بهترین شکل ممکن از ابزارها و طرح های گرافیکی برای طراحی این کتاب استفاده کرده است. این کتاب، جمجمه ندارد :) و مطمئنم که هر کس کتاب را دیده باشد، قبل و غیر از اینکه عاشق خود کتاب بشود، عاشق طرح روی جلد است.(واقعا ممنون از آقای مجید زارع)

در این کتاب زیاد از تیر و ترکش خبری نیست. اتفاقا بیشتر زندگی است؛ زنده بودن یک عده آدم است که غواص جنگ اند و هرکدام نگاه خاص خودشان را به وظیفه شان دارند. این کتاب از جنگ نگفته. بیشتر از روحیه جنگ گفته، بیشتر احساسات گذرای افراد در حالت های مختلف و متفاوت را ماندگار کرده، تصویرهای زندگی شان را شفاف کرده و توضیح داده. انگار اصل و مبنای نوشتار این کتاب بر این است که ما بفهمیم زمان جنگ، طرز نگاه و فکر افراد به زندگی و جنگ چطور بوده. این کتاب ازدواج دارد، شهادت دارد، دلزدگی از جنگ دارد، توسل دارد، اتفاق دارد، هیجان دارد، خاطره دارد، حدیث دارد، رفاقت دارد، موقعیت گناه دارد، عصبانیت دارد، صحنه خشن دارد، پاسخ به سوال دارد(باز هم بگویم؟!)

یکی از ویژگی هایی که در این کتاب مرا به خود جلب کرد سوژه های کوچک ولی به هم پیوسته اش بود. (البته این نظر شخصی من است.) هر فصل از کتاب یک قسمت مهم دارد که در عین وابستگی به فصول دیگر، مجزا است. می توان با زاویه ای مستقل به آن نگاه کرد. موضوع هر فصل به تنهایی جذابیتی مجزا دارد و این شاخصه باعث شد شدیدا تحت تاثیر این کتاب قرار بگیرم.

+ خواندن این کتاب را به تخصصی خوان ها توصیه می کنم :) توضیح بیشتر هم نمی خواهد. لذت کتاب خواندن از آن دسته لذت هایی است که کشف کردنی است نه شنیدنی یا بازگو کردنی.

+ نقص کتاب: (!!) مشکل این است که این کتاب منبع ندارد! جدای شوخی، جایی که از کلام حضرت امیر(ع) بهره برده، نامی از ایشان یا نهج البلاغه نبرده. فقط از قرائنی مانند کوفه می شود فهمید که جمله مال کیست و کدام کتاب است (لو نمی دهم بروید بخوانید!) این نکته درباره کتاب دیگری که از ان استفاده شده شدیدتر است. بین داستان، نقل قول مستقیمی از نوشته های شهید حدادی (در کتابی به نام حرمان هور) وجود دارد که اصلا حرفی از آن به میان نیامده. با اینکه به نظر می رسد نویسنده نخواسته تاثیر نوشتار را کم کند یا ریتم دستان را کند کند، ولی به نظرم حق بود که حرفی گفته شود.(مثلا در مقدمه.)

+ پ.ن دوستانه! :

یکی از چاپ های کتاب(همان چاپ اول که من دارم) ایراد صحافی داشت. من ده صفحه از کتاب را نداشتم. موقع خرید صفحات را چک کنید!

 

+ نظر رضا امیرخانی درباره این کتاب که جایی خواندم: جمجمه‌ات را قرض بده برادر اثر جناب مرتضا کربلایی‌لو،
در جاهایی به ادبیات ناب نزدیک می‌شد مثلا همان‌جا که نقبی زیرزمینی زیر اروند می‌زد، اما به نظرم هلال و مصطفا چیزهایی را از مخاطب پنهان می‌کنند و این همان گرفتاری کار اوست.

 

 

+ این نقد هم بد نیست تقریبا:

 

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۷

نظرات  (۹)

۱۷ فروردين ۹۳ ، ۱۶:۲۷ فرهاد سالاری
سلام من شما لینک کردم
۱۸ فروردين ۹۳ ، ۰۱:۲۹ تا اینجا خواندم...
سلام...
تا اینجا خواندم....

http://baketab.blog.ir/
پاسخ:
سلام...
سلام

چه قدر دوست دارم بخونم این کتاب رو

خیلی...


ممنون بخاری

و تشکر ذره

پاسخ:
سلام...سپاس از دلگرمی های شما

لذت کتاب خواندن هم ان شاءالله کشف کنیم!


۱۸ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۱۸ خادم اهل بیت (ع) ارادتمند رزمنده ها

به نام خدا

سلام

بله جهت معرفی کتاب است

پاسخ:
سلام و سپاس...چشم
سلام
پس چون منابعش ذکر نشده نمی خونمش:)

ممنون از معرفی خوب و کاملتون. ایشالا میذارمش تو لیست کتاب های آینده.
پاسخ:
سلام...مطمئن هستم می خونید

:)
با تشکر از بخاری با  توصیف گرم و رسایی که از کتاب داشت :))
ترغیب شدم بخرمش :)
سلام به نظرم یه کتاب فوق العاده بود
ولی بعضی جمله ها رو باید چند بار میخوندی تا می فهمیدی
بعضی فصل هاشم من شخصا انقدر دوس داشتم که چند بار خوندم...
.
.

سلام
من این کتاب رو خوندم. روایت جالبی داشت.
اما به نظر من شنیدن ماجرا از زبان رزمندگان و غواصان این عملیات جالب تر است. روایتی واقعی.مثل کتاب پایی که جا ماند.خاطرات یک رزمنده 16 ساله ایرنی است که اسیر میشود.
پاسخ:
بخاری:
سلام علیکم.
اون کتابها لازمند و جذابند در نوع خودشون، این کتاب ها هم لازم هستن و جذابند در نوع خودشون :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی